Regenerated Landscape

27 02 2020

Regenerated Landscape

info

Fragment van een gedroomde wereld
Bethany de Forest schept haar eigen werelden. Letterlijk. Met bestaande, 'gevonden' materialen creëert ze mystieke plekken. Geïnspireerd door een stad, een landschap, een bijzonder materiaal of een actualiteit komt de Forest al associërend tot een maquette, een zorgvuldig gecomponeerd fragment van een gedroomde wereld. Herkenbaar en toch vervreemdend. Ze maakt fotografische en filmische beelden van deze zelfgebouwde opstellingen in haar atelier. Het uiteindelijke kunstwerk is meestal een foto of film. Recent combineert ze ook films met ruimtelijke installaties of verwerkt ze in magische illusies.

In een grote 'kijkdoos' bekleed met spiegels bouwt de kunstenaar haar decor. Het begint meestal met letterlijk regenereren van wat ze gezien heeft, maar uiteindelijk laat ze de werkelijkheid los en geeft er een eigen invulling aan met als resultaat absurdistische fantasiewerelden. Landschappen met paksoi en rode kool als planten, kastelen van suikerklontjes en interieurs gemaakt van Engelse drop en kaarsvet met kikkers en vlinders als protagonisten. Wonderlijke werelden, vervreemdend en humoristisch. Misleidend ook, objecten en materialen zijn niet wat ze lijken te zijn.

Ze wil dat mensen in eerste instantie denken, dat het echt/levensgroot is wat ze zien. Dat is ook haar startpunt. De indruk die ze heeft opgedaan, bouw ze na om hem te kunnen beïnvloeden. Een mooi landschap met een saaie lucht zet ze naar haar hand. Niet om het per se mooier te maken, wel interessanter en als een romantische weergave van wat ze gezien heeft.

Pinhole camera en digitale camera
Om de kijker deelgenoot te maken van deze werelden, koos de Forest lange tijd voor pinhole-fotografie. Fotografie zonder lens waarbij het licht dat door een heel klein gaatje binnenkomt, zorgt voor het beeld. Deze camera werd dan 'opgesloten' in de spiegeldoos.  Pinhole fotografie geeft een enorme dieptescherpte. Dichtbij worden de objecten even scherp weergegeven als in de achtergrond. Door de grote hoek waarin gefotografeerd wordt, oogt het decor heel wijds. "De geconstrueerde wereld lijkt levensgroot alsof jezelf gekrompen bent. Als kijker ben je niet langer toeschouwer, maar sta je er middenin."

Tegenwoordig werkt ze ook met een digitale camera. Daarmee kan ze naast foto's ook films maken door middel van stop-motion en timelapse technieken. Met een groothoek lens en een klein diafragma bereikt ze tevens de weide blik van haar pinhole foto's. Echter is de controle over het eindresultaat groter. Ze kan direct beoordelen wat ze doet.  Met de pinhole camera speelt het toeval een grote rol want je ziet niet wat je doet en moet eerst de analoge film ontwikkeld worden om het resultaat te bekijken. Het zien van de eerste foto van een nieuwe opstelling blijft een magisch moment. Haar films en foto's komen allemaal tot stand zonder het gebruik van beeldmanipulaties. Alles wat je ziet is gebouwd met basale technieken. De ogenschijnlijk 'echte' luchten bijvoorbeeld bestaan uit slechts watten en blauwe folies.

Klassieke 3D technieken
In haar zoektocht naar de optimale kijkervaring werkt ze sinds kort ook met stereofotografie. Door kijkertjes ,die doen denken aan de nostalgische viewmaster, kunnen de werelden in 3D beleefd worden. Met lenticulaire druk, een techniek die je vroeger wel bij ansichtkaarten zag, komt ze tot fascinerende resultaten. Bellen zweven, vlinders vliegen. Door terug te grijpen op bijna nostalgische 3D-technieken, vervolmaakt de Forest haar illusie van een nieuwe, analoge werkelijkheid.

Van fantasie naar realiteit
Bethany heeft al van jongs af aan een grote bewondering voor de natuur. Die fascinatie wil ze graag delen met de toeschouwers en hen bewust maken van de schoonheid en kwetsbaarheid ervan. Het filmen van uitkomende paardenbloemen  in haar maquettes toont de kracht en schoonheid maar tevens ook de kwetsbaarheid van deze bloemen. In de Forests werelden staan planten en dieren vaak centraal, als blijkvanger in een kleurrijk landschap met een stads randje. Dat maakt haar werk niet per se rooskleurig, een dreigende ondertoon is nooit ver weg. Voorheen kwam haar werk voort uit fantasie gebaseerd op de werkelijkheid. Tegenwoordig gaat ze van haar verzonnen (idealistische) werelden terug naar de realiteit. Daarbij spelen actuele onderwerpen als klimaatverandering, industrialisatie en verstedelijking een steeds grotere rol. Van realiteit naar fantasie en nu van fantasie naar realiteit, Bethany maakt de cirkel rond.

Who doesn't like cookies?