Gallerij
Rijksvastgoedbedrijf
- Johan Tahon
- Karel Appel
- Marlene Dumas
- Joop Beljon
- M.C. Escher
- Rudi van de Wint
Rijksvastgoedbedrijf — Johan Tahon
Rijkscollectie Percentagekunst
info
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) beheert de gebouwen en gronden van de Rijksoverheid en Defensie. De dienst valt onder het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en is verantwoordelijk voor het beheer en de instandhouding van de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van Nederland, inclusief Caribisch Nederland.
De Rijkscollectie Percentagekunst bestaat uit een zeer omvangrijke en belangrijke collectie van beelden, foto's, schilderijen, installaties, wandtapijten en andere vormen van beeldende kunst in en rond gebouwen van de Rijksoverheid. Bekende werken zijn bijvoorbeeld de wandtapijten van Marlène Dumas in de rechtbank van 's-Hertogenbosch, het tegeltableau van Karel Appel in het kantoor van de Belastingdienst te Apeldoorn en de schilderijen van Rudi van de Wint in de plenaire zaal van de Tweede Kamer.
In totaal meer dan 5000 kunstwerken vormen de grootste collectie hedendaagse beeldende kunst in de (semi-) openbare ruimte en kantoren. Samen met de kwaliteiten van de gebouwen zorgt de kunst voor een inspirerende werkomgeving.
Kunstbeleid
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is de grootste opdrachtgever van beeldende kunst in Nederland. Bij nieuwbouw, verbouw of renovatie van rijksgebouwen besteed het RVB tussen de 0,5 en 2 procent van de bouwsom aan beeldende kunst. De kunstwerken worden in opdracht vervaardigd, specifiek voor de betreffende locatie en bewoners van het gebouw. Een deskundig team kunstadviseurs zorgt voor de instandhouding en het beheer van de omvangrijke kunstcollectie.
Geschiedenis
De percentageregeling beeldende kunst is in 1951 ingesteld. In die tijd was het uitgangspunt werkverschaffing voor kunstenaars (wederopbouw) en verfraaiing van de rijkskantoren. Door de jaren heen is er een zeer diverse collectie ontstaan, die we kunnen zien als een weerspiegeling van de recente kunstgeschiedenis. Zo zijn er in het begin vooral grote monumentale nagelvaste kunstwerken vervaardigd die geïntegreerd zijn in de architectuur, zoals het werk van Beljon bij het Openbaar Ministerie in Arnhem. Later is er meer autonoom werk gemaakt, o.a. fotografie, nieuwe media en kunstwerken van tijdelijke aard. Belangrijke kunstenaars als Escher, Peter Struycken, Auke de Vries, Karel Appel, Jan Dibbets, Wim T. Schippers, Marlène Dumas en Rob Birza zijn in de collectie vertegenwoordigd, evenals jonge, nog betrekkelijk onbekende kunstenaars.