"Je ziet niet wat je ziet, je ziet" Museum Henriëtte Polak toont keuze uit de kunstcollectie van ABN AMRO

14 06 2013

info

Je ziet niet wat je ziet, je ziet

8 juni t/m 29 september 2013
Museum Henriette Polak

Deze zomer toont Museum Henriette Polak een keuze uit de kunstcollectie van ABN AMRO, aangevuld met werken uit de eigen collectie. Onder de titel Je ziet niet wat je ziet, je ziet is een grote verscheidenheid aan kunstwerken verenigd, die een thematische samenhang vertonen. Verbeeldingen van identiteit, existentiële vraagstukken en verwachtingsvolle ruimten worden gecombineerd met poëzie en nodigen de kijker uit om langer stil te staan bij de kleur en richting van zijn eigen blik.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan de dichtregel ‘Lees maar, er staat niet wat er staat’ uit Awater (1934) van Martinus Nijhoff. Over de betekenis van deze zin zijn de meningen verdeeld. Is het een aansporing om tussen de regels te lezen of om juist dicht bij de tekst te blijven? Op beeldende kunst kunnen ook beide aansporingen van toepassing zijn; ontleent het werk zijn kracht en betekenis aan de associaties die het oproept, of wordt de impact bepaald door de uiterlijke verschijningsvorm?

 Verzamelen en delen

De ABN AMRO Kunststichting heeft vanaf 1977 een collectie bijeengebracht met als doel werknemers en bezoekers een inspirerende en stimulerende (werk)omgeving te bieden door hen met uiteenlopende vormen van kunst in aanraking te brengen. Het aankoopbeleid richtte zich in de eerste instantie op Nederlandse of in Nederland werkende kunstenaars. De kunstwerken vormden zo een representatief beeld van Nederlandse kunst in de tweede helft van de 20ste eeuw.

In het Museum Henriette Polak wordt deze zomer een keuze uit de collectie van de Kunststichting gecombineerd met werk van kunstenaars uit de collectie van het museum. Een confrontatie tussen beide zorgt voor verrassende accenten.

 Je ziet niet wat je ziet
Binnen de tentoonstellingsselectie waarin figuratie overheerst, worden abstracte onderwerpen aangesneden. Zo wordt er werk getoond waarin de abstractie van existentiële vraagstukken is omgezet in herkenbare en soms ook heel alledaagse voorstellingen. In deze visuele uitdrukkingen van leven en dood, bloei en verval duiken  eeuwenoude en soms universele symbolen op,  naast strikt persoonlijke vormen.

Daarnaast spelen de voor Je ziet niet wat je ziet, je ziet uit beide collecties geselecteerde portretten met de verschillende noties van het begrip ‘identiteit’, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit. Het is aan de kijker om zich af te vragen aan welke zichtbare aspecten identiteit ontleend wordt en of zij berusten op vooroordelen of ervaring.

Tot slot worden er verbeeldingen van ruimtes getoond waarvan de staat of de gebeurtenis die zich er afspeelt niet goed te duiden is. Een bijna tastbare afwezigheid lijkt de hoofdrol te spelen.

 Je ziet niet wat je ziet, je ziet toont werk van onder andere Merijn Bolink, Constant, René Daniëls, Wijnanda Deroo, Elspeth Diederix, Marlene Dumas, Gijs Frieling, Arjan van Helmond, Arie Kater, Juul Kraijer, Jan Mensinga, Charlotte van Pallandt, Michael Raedecker, Arie Schippers en Berend Strik.

 AanZet! 2013

Tegelijkertijd met Je ziet niet wat je ziet, je ziet maakt Museum Henriette Polak voor de derde keer plaats voor een van de genomineerden voor de AanZet! Prijs: de jaarlijkse beeldende kunstprijs voor startend talent in Overijssel, Gelderland en Münsterland (DE). Dit jaar is Rudolf Romero (1984) de ‘artist in residence’ van het museum. Hij werkt er vanaf medio april aan het project Coming From Reality. Works Based on a Future Expedition. In deze preconstructie van Romero’s reis naar IJsland in mei, wordt gespeeld met wat de kijker ziet en meent te zien: wat is fictie, wat is werkelijkheid?

Wie houdt nu niet van cookies