Constant Dullaart

24 06 2019

Constant Dullaart, 'Ey Pleuribus Umnumnum', 2018

Constant Dullaart

info

'Profile Wars' is een solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Constant Dullaart. Dullaart (Leiderdorp, 1979) onderzoekt de werking van digitale media, waarbij controle, privacy en manipulatie terugkerende thema's zijn. In tijden van nepaccounts van sociale media en fake news is zijn werk actueler dan ooit.

Constant Dullaart is wel eens omschreven als een digitale archeoloog. Hij legt de geschiedenis bloot van relatief nieuwe media als internet en sociale media en geeft in zijn werk tegelijkertijd een beeld van de invloed en manipulatieve krachten die ermee gepaard gaan.

Dullaarts werk speelt zich deels online af. Om de werking van de 'like-industrie' goed in kaart te kunnen brengen, besloot hij zelf door te dringen tot de 'nepvolgersindustrie' op de sociale media. Hij kocht in 2014 tweeënhalf miljoen Instagramaccounts, nepvolgers die hij verdeelde onder dertig accounts in de kunstwereld. Al bijna een socialistische daad, waarmee hij vooral benadrukte dat publiek te koop is.

Later bouwde Dullaart zijn online identiteiten zelf - inclusief foto's, uitspraken en hashtags - die hij koppelde aan de namen van achttiende-eeuwse Hessische soldaten. Het werd een machtig online leger, waarmee hij 'likes' kon uitdelen en commentaren kon schrijven waar hij maar wilde. Profile Wars toont werk met recent gebouwde nepprofielen, die Dullaart laat reageren op Instagram-accounts van bedrijven en instellingen als het Amerikaanse Department of Homeland Security, de overheidsinstelling die waakt over de nationale veiligheid. Door die nepprofielen om beurten één dichtregel te laten 'posten' ontstaat op dat account één lopend gedicht, dat op een ludieke en tegelijk angstaanjagende manier zichtbaar maakt dat er hier één grote onzichtbare macht is die alle touwtjes in handen heeft.

Daarnaast maakt Dullaart ook tastbaar werk. Ey Pleuribus Umnumnum bijvoorbeeld is een compositie met simkaarten uit de nepvolgersindustrie; ze vormen het fysieke bewijs van de nepaccounts. In de vorm van een wapenschild of een ouderwetse legerformatie refereren ze aan de recente manipulaties in de politiek, zoals het gesjoemel met accounts in de periode van de Amerikaanse verkiezingen. In zijn nieuwste werk, Target Audience Banners, vertaalt Dullaart zijn instagramprofielen met gefingeerde gegevens van mensen uit doelgroepen als Amerikaanse mannen of Indiase vrouwen naar handgemaakte vaandels, net als de simkaartcomposities een rechtstreekse verwijzing naar de oorlogstypologie en daarmee naar de online oorlogen van dit moment. Zo visualiseert Dullaart de gevolgen van de aandachtseconomie, een actueel en vaak onzichtbaar thema dat van grote invloed is op onze hedendaagse samenleving.

Van 8 juni t/m 13 juli is in Upstream Gallery in Amsterdam een tweede tentoonstelling van Constant Dullaart te zien, getiteld dull.liveTM, Hack, Hussle, Historicize, waarin hij zijn nieuwste initiatief lanceert: gemeenschappelijke werkruimtes voor iedereen. Voor meer informatie zie: www.upstreamgallery.nl

Voor meer informatie over Circl.ART zie: https://www.abnamro.com/nl/over-abnamro/ kunst-en-historisch-bezit/index.htmlCircl.ART bevindt zich in CIRCL, op het Gustav Mahlerplein 1B. Open ma t/m vrij van 8 - 22 uur.

Wie houdt nu niet van cookies